Telefoon: 072 - 571 64 24

Marsmanstraat 8 - 10, Heerhugowaard

Fascia Integratie Therapie (Fasciatherapie)

Een nieuw fysiotherapeutisch behandelconcept Fascia Integratie Therapie (Fasciatherapie)

Fasciatherapie is een relatief nieuwe behandelvorm wat valt binnen de fysiotherapie. Bij deze methode wordt er niet slechts gekeken naar het gebied van de klacht zelf, maar naar uw houding en beweging als geheel. De oorzaak van pijnklachten kan zich namelijk op een andere plaats bevinden dan daar waar je de klachten ervaart. Dit kan de reden zijn dat het herstel vertraagd is bij mensen met langdurige klachten.

Fascia is een andere woord voor de bindweefselvliezen die alle spieren, botten en zenuwen omgeeft en de vloeibare gel tussen deze vliezen. De vliezen zorgen er voor dat alles met elkaar verbonden is en goed kan samenwerken, de gel maakt het mogelijk dat bewegingen soepel verlopen.

Ontstaan van klachten
Fascia gerelateerde klachten ontstaan door te veel in dezelfde houding zitten, een ongeluk, operatie of overbelasting van de spieren. Maar ook stress, slechte voeding & hydratatie, te weinig bewegen of niet genoeg variatie in de bewegingen spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van klachten. Deze uiten zich als een beperking in de bewegingsvrijheid, stijfheid, ontstekingen, pijn of verharding van de fascia.

Ontstaan van klachten

Verhelpen van uw klachten

Vanuit de fasciatherapie wordt naar alle factoren gekeken. Een fasciatherapeut bekijkt u van top tot teen, en door uw lichaam en geest als één geheel te onderzoeken spoort hij of zij de oorsprong van uw klacht op. Dit zorgt voor volledige oplossing of verminderingen van uw klacht, zodat u makkelijker en zonder pijn beweegt.

Tijdens een volledig fascia functie onderzoek worden verklevingen in de fascia (bindweefselvliezen) en triggerpoints opgespoord en behandeld. De behandeltechnieken zijn manueel (met de handen) en met speciale tools waarmee specifieker kan worden behandeld.

Als u interesse heeft in deze aanpak, dan kunt u vragen naar Milou.
Milou heeft verschillende modules gevolgd voor fasciatherapie en is bezig met verdere ontwikkeling binnen deze methode.

Voor uitgebreidere informatie over fasciatherapie, verwijzen wij u naar www.fasciaweb.nl.